הזרקות תוך עיניות

מהי הזרקה תוך עינית?

הזרקות תוך עיניות מיועדות לטיפול במחלות שונות כמו נמ"ג (ניוון מקולרי של הגיל), רטינופתיה סוכרתית וחסימה ורידית ברשתית.

הזרקה תוך-עינית מאפשרת לרופא להחדיר תרופה ישירות לתוך גלגל העין ולטפל במחלות שונות המופיעות ברשתית. כאשר ההזרקה מתבצעת בזמן, הטיפול עשוי להפחית דימום ולמנוע הצטברות נוזלים ברשתית, ובכך למנוע או להפחית משמעותית את הפגיעה בראייה.

בהזרקה תוך עינית נעשה שימוש בתרופה שנוגדת את חלבון ה- VEGF, הגורם לצמיחת כלי דם ברשתית העין. התרופה למעשה משמשת כחסם המונע צמיחת כלי דם חדשים ולא תקינים ברשתית, אשר עלולים לגרום לדליפה ולדימום. כיום נעשה שימוש בשלוש תרופות מרכזיות לטיפול בתופעה, ובהן אווסטין, וכן לסנטיס ואייליה, שניתנות בד"כ במקרים בהם הזרקת האווסטין לא השיגה את המטרה. בהזרקות תוך עיניות נעשה גם שימוש בסטרואידים – תרופות אנטי דלקתיות המפחיתות דליפה.

כמה הזרקות נדרשות ובאיזו תדירות?

בדרך כלל נהוג להתחיל בסדרה של 3 הזרקות תוך עיניות, אחת לחודש. לאחר סדרה זאת יבחן הרופא את התקדמות הטיפול ויחליט כיצד ומתי לבצע הזרקה נוספת. תדירות וקצב ההזרקות מושפעים מסוג המחלה בה לוקה המטופל ומתגובת רשתית העין להזרקות.

כיצד מתבצעת ההזרקה?

ההזרקה התוך-עינית מתבצעת בהרדמה מקומית של העין. המטופל שוכב על מיטת הטיפולים ואזור העין מאולחש בחומר הרדמה. לאחר מכן עוברת העין תהליך ניקוי על מנת למנוע זיהום אפשרי, ומונח עליה מפשק עפעפיים השומר אותה פתוחה לצורך הטיפול. לאחר חיטוי נוסף של לחמית העין ("הלבן") יזריק הרופא את התרופה לתוך העין.

תהליך ההכנה להזרקה אורך דקות ספורות וההזרקה עצמה נמשכת שניות בודדות, במהלכה עלול החולה להרגיש כאב קל.

תופעות לוואי אפשריות

בימים שלאחר ההזרקה התוך עינית עלול המטופל לחוש צריבה קלה בעין, בה ניתן לטפל באמצעות דמעות מלאכותיות. בנוסף, לאחר ההזרקה עשויה להופיע נקודת דם זעירה במקום ההזרקה, וייתכן שיופיעו כתמים שחורים בשדה הראייה של המטופל במשך יום או יומיים לאחר מכן. מדובר בתופעות לוואי מוכרות שנעלמות במהירות. יודגש כי בימים שלאחר ההזרקה מומלץ שלא להרטיב את העין.

דילוג לתוכן