לרטינופתיה סוכרתית

בצקת מקולרית משנית לרטינופתיה סוכרתית

בצקת מקולרית נוצרת כשהמקולה – החלק המרכזי של הרשתית, שאחראי על חדות הראייה, מתנפח עקב הצטברות נוזלים. מצב כזה עלול לגרום לראייה מטושטשת או מעוותת. התפתחות בצקת מקולרית קשורה לנזק שנגרם לכלי הדם ברשתית כתוצאה מהימצאות רמות סוכר גבוהות בדם לאורך זמן ממושך. נזק זה מוביל לדליפת נוזל מכלי הדם אל הרקמה הסובבת, כולל המקולה.

מהם התסמינים של בצקת מקולרית משנית לרטינופתיה סוכרתית?

התסמינים של בצקת מקולרית יכולים לכלול ראייה מטושטשת או מעוותת, ירידה בחדות הראייה ובתפיסת הצבע. אנשים מסוימים עשויים שלא לחוות תסמינים כלשהם, וזו הסיבה שבדיקות עיניים סדירות הן חיוניות עבור אנשים הסובלים מסוכרת.

איך מאבחנים בצקת מקולרית?

אבחון בצקת מקולרית מתבצע בעיקר באמצעות צילום OCT, לאחר הזלפת טיפות להרחבת האישונים. הבדיקה אינה כרוכה בכאב, אך על המטופל להגיע עם מלווה, שכן הוא יחווה טשטוש בראייה למשך מספר שעות לאחר הזלפת הטיפות.

כיצד מטפלים בבצקת מקולרית משנית לרטינופתיה סוכרתית?

הטיפול בבעיה יכול לכלול טיפול בלייזר, תרופות וניתוחים. טיפול בלייזר הוא טיפול נפוץ הכולל שימוש בלייזר לאיטום כלי הדם הדולפים ברשתית. כמו כן, ניתן לבצע הזרקות תוך עיניות של תרופות להפחתת הדלקת וכמות הנוזלים במקולה. במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בניתוח להסרת ג'ל הזגוגית בעין, מה שיכול גם לסייע בהפחתת כמות הנוזלים במקולה.

על מנת למנוע בצקת מקולרית, חשוב לשלוט ברמת הסוכר בדם, לחץ הדם ורמות הכולסטרול ולבצע בדיקות עיניים קבועות אצל רופא העיניים. גילוי וטיפול מוקדם יכולים לסייע במניעת אובדן ראייה ולשפר תוצאות ארוכות טווח עבור אנשים עם רטינופתיה סוכרתית.