ניתוח הסרת ירוד (קטרקט)

מהו קטרקט?

קטרקט (או בשמו העברי ירוד), מוגדר כעכירות בעדשת העין, הגורמת לפגיעה בראייה, בעיקר בקרב מבוגרים וקשישים.

ישנם סוגים שונים של קטרקט:

א. קטרקט גרעיני – הנפוץ ביותר, שבו עכירות העדשה מחמירה לאורך השנים.

ב. קטרקט קורטיקלי – גם כאן הבעיה מחמירה עם הגיל, אך היא באה לידי ביטוי בעיקר בראיית לילה.

ג. קטרקט סאב קפסולרי שבו הסימפטום העיקרי הוא סנוור בשעות היום.  

ד. קטרקט מולד – קשור בגורם תורשתי או גורמים הקשורים להריון, ועלול להופיע אצל תינוק מיד בלידה או בשלב מאוחר יותר ולגרום לבעיות קשות בראייה, ולכן יש לטפל בו בהקדם האפשרי.

מי נמצא בסיכון לסבול מקטרקט?

שכיחות התופעה עולה לאחר גיל 50, והיא נפוצה מאוד בעיקר בגילאים המבוגרים יותר – 70-80. ישנם מקרים בהם נמצא קטרקט גם אצל צעירים יותר, בעקבות פגיעה חיצונית (טראומה) כלשהי שנגרמה לעין, טיפול קרינתי (חולים אונקולוגיים) או שימוש בתרופות שונות.

מהם הסימפטומים של קטרקט?

הקטרקט יכול לבוא לידי ביטוי במספר דרכים, ביניהן:

  • ירידה באיכות ובחדות הראייה מקרוב ומרחוק, שאינה ניתנת לתיקון באמצעות משקפיים
  • טשטוש בראייה
  • ראייה כפולה
  • תחושת סנוור (בייחוד בזמן נהיגה) או ראיית "הילה" במקומות מוארים.
  • שינוי תדיר במספר המשקפיים
  • ראיית "כתמי צבע" על משטחים

אם אתם חשים באחד מהסימפטומים הללו או בכמה מהם, גשו מיד לרופא העיניים לבדיקת אבחון קטרקט.

כיצד מטפלים בקטרקט?

נכון להיום, השיטה היחידה לטיפול בקטרקט הינה באמצעות ניתוח, אך חשוב לציין כי הימצאות קטרקט אינה מצריכה בהכרח התערבות ניתוחית, כל עוד היא אינה מפריעה למטופל, לא מסכנת אותו ואינה פוגעת באיכות חייו. ניתוח קטרקט נמשך כ- 20 דקות, שבמהלכן אסור למטופל לזוז. הניתוח מבוצע באלחוש מקומי הניתן בהזרקה או בטיפות. במהלך הניתוח מסיר המנתח את העדשה הטבעית (הקריסטלית) ומניח במקומה עדשה מלאכותית. הניתוח יתבצע על פי רוב בעזרת חיתוכים זעירים ושאיבת העדשה הטבעית, לאחריה תוזרק העדשה המלאכותית במקומה.

האם מרגישים משהו במהלך ניתוח קטרקט?

ניתוח קטרקט אינו כרוך בכאב כלשהו. תיתכן תחושת לחץ או אי נוחות קלה.

האם ניתוח קטרקט יכול לתקן גם בעיות ראייה אחרות?

העדשה המלאכותית שמושתלת בעין המנותחת מאפשרת את כיוון הראייה לטווח הקרוב או הרחוק.  
כיום, השימוש בעדשות פרמיום בניתוח הקטרקט יכול לפתור בעיות ראייה שונות:

  • עדשות מונופוקליות – לתיקון בעיית רוחק ראייה או קוצר ראייה בעין המנותחת
  • עדשות מולטיפוקליות – לתיקון בו זמני של ראייה לרחוק, לקרוב וביניים (למשתמשי מחשבים למשל).
  • עדשות טוריות – לתיקון צילינדרים

הנחיות טיפול לאחר ניתוח קטרקט

יש להזליף לעין המנותחת את הטיפות שרשם הרופא המנתח. לפני ההזלפה יש לשטוף את הידיים היטב עם סבון, להסיר בזהירות את מגן העין, ולנקות בעדינות עם צמר גפן או פד גזה שהורטב במים, וזאת מבלי ללחוץ על העין. לאחר מכן יש למשוך את עפעף העין התחתון, להזליף את הטיפות לעין, להשיב את המגן למקומו ולחזקו בנייר דבק.

ההחלמה מניתוח הסרת קטרקט

תהליך ההחלמה מניתוח קטרקט יכול להימשך בין יום אחד לשבועיים, במהלכם ניתן לבצע פעילות שגרתית, לצפות בטלוויזיה, לקרוא ולטייל. נהיגה תתאפשר בד"כ לאחר 48 שעות. במהלך השבוע הראשון שלאחר הניתוח אין לשטוף את העין המנותחת ויש לעשות שימוש במגן פלסטיק בעין זו, כדי להגן עליה מהפעלת לחץ. כמו כן, מומלץ להשתמש במשקפי שמש, גם בתוך הבית וגם בזמן בילוי בחוץ. ניתן להסתפר או לחפוף את השיער רק כשהראש מוטה לאחור והמים אינם נוגעים בעין. מומלץ שלא לשחות בבריכה או בים ולהימנע מביצוע פעילות גופנית חריגה בחודש הראשון לאחר הניתוח. לאחר הניתוח ייתכן שתחושו בטשטוש ראייה או הבזקים, אדמומיות, תחושות עקצוץ, יובש או אי נוחות בעין, תופעות טבעיות שאמורות לחלוף תוך מספר ימים עד שבועות בודדים.

האם יש סיכונים בניתוח קטרקט?

ניתוח קטרקט נחשב לניתוח נפוץ ובטוח מאוד. יחד עם זאת, כמו בכל ניתוח, גם כאן עלולים להיות סיבוכים, אם כי הם נדירים.

בין הסיבוכים – קרע בקופסית העדשה ופריצת זגוגית, אובדן קופסית העדשה או דימום במעטפת העין, כל אלה סיבוכים שמנתח מנוסה ידע לפתור ללא בעיה. סיבוך נדיר נוסף הוא היווצרות בצקות: בצקת ברשתית תטופל באמצעות טיפות, בזמן שבצקת בקרנית עשויה להצריך השתלת קרנית.

סיבוכים נדירים אחרים הם היפרדות רשתית או זיהום תוך עיני. לכן, אם אתם חווים ירידה משמעותית בראייה או כאב חזק בעין המנותחת, יש לפנות ללא דיחוי לרופא המנתח או לבית החולים.

האם ייתכן שהקטרקט יחזור שוב לאחר ניתוח?

חזרה של קטרקט לאחר ניתוח מוגדר כ"קטרקט משני", כשהסימפטום העיקרי הוא תחושה של מעין "מסך" שמפריע לראייה. הטיפול בקטרקט משני מבוצע במרפאה בהליך פשוט וקצר, שאורך כ- 2 דקות, ובמסגרתו אנו מנקים את שק העדשה באמצעות מכשיר לייזר, ללא צורך בהרדמה וללא כאבים.

דילוג לתוכן