קרע ברשתית

מהו קרע ברשתית?

כחלק מתהליך הזדקנות העין, מתרחש תהליך של היפרדות הזגוגית מהרשתית, מה שעלול לגרום למשיכה של רקמת הרשתית והיווצרות קרע בה.

מי נמצא בסיכון לסבול מקרע ברשתית?

הסיכון לסבול מקרע ברשתית עולה עם הגיל ונפוץ בעיקר אצל אנשים מבוגרים. יש מספר גורמים עיקריים המגדילים את הסיכון לסבול מקרע ברשתית, וביניהם: תורשה (סיפור משפחתי), קוצר ראייה משמעותי, חבלות בעין או ניתוחי עיניים קודמים. בנוסף, מי שסבל מקרע ברשתית בעין אחת, קיימת סבירות גבוהה שהתופעה תחזור גם בעין השנייה.

מהם הסימפטומים של קרע ברשתית?

סימנים לקרע ברשתית עשויים לכלול בעיקר הבזקי אור או הרגשה של עצמים שצפים בשדה הראיה (בדרך כלל מתוארים כנקודות או קווים).

אם מתלווים לקרע גם היפרדות רשתית או דימום בזגוגית, עלול המטופל לחוש גם פגיעה בראייה – בעיקר טשטוש, ירידה בחדות הראייה והופעת "מסך" בשדה הראייה.

כיצד מאבחנים קרע ברשתית?

אבחון של קרע ברשתית, גודלו וחומרתו, מתבצע בבדיקת עיניים המצריכה הזלפת טיפות להרחבת האישונים. בדיקה שגרתית אצל רופא עיניים, יכולה לגלות קרעים ברשתית גם בהיעדר סימפטומים ולכן מומלץ לכל אדם בן 50 ומעלה לבצע בדיקת עיניים שגרתית אצל רופא עיניים אחת לשנתיים. למי שנמצא בקבוצת הסיכון מומלץ לעשות זאת מדי שנה.

איך מטפלים בקרע ברשתית?

טיפול בקרע ברשתית נחשב לפעולה דחופה ברוב המקרים, ומצריך טיפול בלייזר באופן מהיר, כדי למנוע היווצרות של היפרדות רשתית ופגיעה בראייה.

פעולת הלייזר נמשכת מספר דקות ומבוצעת בהרדמה מקומית. במהלכה "מרתך" המנתח באמצעות הלייזר את קצוות הקרע כדי למנוע את התרחבותו והיווצרות היפרדות רשתית. בתום הטיפול ולאחר התאוששות קצרה ישוחרר המטופל לביתו.

לאחר הלייזר יוכל המטופל להמשיך בשגרת היום-יום ללא הפרעה, למעט ביצוע פעילות מאומצת לתקופה קצרה. בימים שלאחר הטיפול תיתכנה תחושות של יובש בעין או הימצאות גוף זר, אך אלה תחלופנה במהרה, וניתן להקל עליהן ע"י שימוש בטיפות מיוחדות נגד יובש בעין. בהמשך יש להקפיד על ביצוע מעקב סדיר אצל רופא העיניים, על מנת לוודא שלא מתפתחים קרעים נוספים ברשתית.