ניתוח ויטרקטומיה​

מהו ניתוח ויטרקטומיה?

ניתוח ויטרקטומיה הוא הליך שבו כורתים את זגוגית העין והוא מיועד לטיפול במחלות רשתית שונות כמו חורים מקולריים, היפרדות רשתית, דימום בזגוגית, ממברנה אפירטינלית, סיבוכי סכרת ועוד.

הניתוח אורך כ- 30-60 דקות וברוב המקרים מתבצע בהרדמה מקומית, אלא אם כן מדובר בילדים או אנשים שאינם מסוגלים לשתף פעולה. ברוב המקרים המטופל ישתחרר לביתו מספר שעות לאחר הניתוח, ללא צורך באשפוז.

כיצד מתבצע ניתוח ויטרקטומיה?

בניתוח ויטרקטומיה המנתח מבצע שלושה חתכים קטנטנים בלובן העין ודרכם מכניס מכשיר הקרוי וויטרקטום, שבאמצעותו הוא חותך ושואב את הזגוגית. במקרים של ממברנה אפירנטלית יקלף המנתח באמצעות פינצטה את הקרום שמכסה את מרכז הרשתית. בניתוחים לתיקון היפרדות רשתית או חור מקולרי ימלא המנתח את העין בגז או שמן סיליקון. ברוב המקרים אין צורך בתפרים בתום הניתוח.

האם עלולים להיות סיכונים בניתוח ויטרקטומיה?

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח ויטרקטומיה עלולים להיות סיכונים, אך הם נדירים וברובן ניתן לטפל בפשטות יחסית. סיבוכים אפשריים יכולים להיות התפתחות קטרקט, התפתחות זיהומים, שינויים בלחץ התוך עיני, דימום, החמרה בראייה או היפרדות רשתית (נדיר).

ההחלמה מניתוח ויטרקטומיה

המנותח ישתחרר לביתו לאחר הניתוח עם הוראות ומרשם לטיפול תרופתי ע"י הזלפת טיפות עיניים.

לאחר הניתוח תיתכנה תופעות של אי נוחות בעין, ראייה מטושטשת או כאב קל, אך אלה חולפות במהרה.

המטופל יידרש לשמור היטב על העין המנותחת, לא לבצע פעילות המצריכה מאמץ פיזי ולהימנע מחבלות בעין וחשיפה ללכלוך ואבק, מחשש להתפתחות זיהום. כמו כן, בשבוע הראשון שלאחר הניתוח יש להקפיד שלא להרטיב את המקום בשום צורה ולא להפעיל עליו לחץ.

בניתוחים שבהם מבוצעת הזרקת גז, המטופל יתבקש גם להימנע מטיסות או מצלילה עד להיווצרות הנוזל שיחליף את הגז.

התאוששות הראייה יכולה לארוך זמן ומשתנה בהתאם למקרה, כאשר השיפור בראייה צפוי להתחיל כשבוע לאחר הניתוח ולהימשך עד 6 שבועות, תלוי מקרה.

דילוג לתוכן